Formålet med projektet er, at viden og resultater fra projekter omsættes hurtigere, så landmændene får størst mulig udbytte af udviklingsprojekter, som kan medvirke til at løfte bundlinjen på bedriften. Projekter-nes bedriftspotentiale at skabe effekt hos den enkelte landmand, omkring tilrettelæggelse af produktionen, værdiskabelse i produkterne, ledelsen af medarbejdere, de økonomiske muligheder, rådgivningstilbud og meget mere, skal nå hurtigt og bredt ud til relevante målgrupper for hurtigt, at skabe effekt. Såvel landmænd som rådgiver og projekter skal sætte deres viden i spil, for at effekten nås på landmændenes bundlinjer og få projekternes erhvervspotentiale: at skabe effekt hos en stor gruppe af landmand - udnyttet.
Vi har projekter, der udvikler viden og metoder. Der er rådgivningsforløb, der sætter viden i spil hos den enkelte landmand og skaber forandringer på bedriften. Der er processer, der får projekter og rådgivning med bedriftspotentiale til at nå ud til mange landmænd. Projektet er unikt ved at se samlet på de tre forløb - udviklingen af viden, effekt hos landmanden og effekt hos landmændene - i én proces. En proces, der fører til, at viden og resultater fra projekter skaber effekt hos landmanden, skal involvere såvel landmanden selv, som hans rådgivere samt projektets ledelse og medarbejdere i et dynamisk og iteraktive forløb. Projektet vil udvikle metoder, der medvirker til hurtig ”omsætningshastighed” af viden, værktøjer, metoder og andre resultater af netop afsluttede udviklingsprojekter, så både bedriftspotentialet og erhvervspotentialet nås.
Projektet vil også have fokus på, at relevante udviklings- og demonstrationsprojekter tilrettelægges således, at der i planlægnings- og gennemførelsesfasen er fokus på såvel bedriftspotentialet som erhvervspotentialet.
Projektet understøtter forandringsprocesser i alle led i kæden ” Viden Bedriftspotentiale Erhvervspotentiale”. Aktiviteterne vil være målrettet landmandens behov, og vil involvere rådgivere, der skal rådgive og/eller har ansvar for, at landmandens samlede rådgivningsbehov opfyldes. Der vil være dialog med relevante projekter om, hvordan de kan tilrettelægges og gennemføres, så deres resultater skaber størst mulig effekt hos landmændene og i erhvervet.
Sæt fokus på mark- og maskinøkonomi i erfa-gruppen
Værktøjet ”Din Bundlinje Mark” kan bruges til en grovanalyse og sammenligning af udbytter og indtjening. Den er også velegnet til at sammenligne bedrifter i en erfa-gruppe.
Trumfkort - spørgsmål til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Effektkort til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Gamemaster til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Handlingsplan til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Kontrakt til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Opfølgning til magasin
Baggrundstekst
Møde i projektkoordinationsgruppen - 22. november 2012
Information og gennemgang af procedure omkring udarbejdelse af guideline for effektskabende processer og effektmåling
Opfølgning på med Projektkoordinationsgruppen - 22. november 2012
Opfølgningsmail til Projektkoordinationsgruppen, med tak for sidst og tilbud om indlæg på afdelingsmøde i 2013
Skabelon til interviewguide for skrivning af artikler
Formål at beskrive, hvordan samarbejdet mellem VFL og DLBR-Virksomhederne i projekterne har givet effekt.
Brugergruppens evaluering - 13. november 2012
Skabelon til Evaluering af deltagelse i brugergruppen
Kompetecer - de 5 trumfkort i rådgivningen
Råtekst trumfkort: Kontrakt - Forventningsafstemning, Gamemaster - Mødeledelse, Effektkort, Spørgeteknik, Handlingsplaner, Opfølgning
Evaluering fra Effektgruppen
Skabelon til evaluering af deltagelse i effektgruppen i delprojektet ”Effekt og Proces” i ”Løft Bundlinjen”
Refleksioner
Refleksioner i forhold til designguiden
Procesrådgivning i forbindelse med dyrlægesamarbejde kvæg
Erfaringer vedr. opstartsmøder om forbedret samarbejde mellem kvægrådgivere og dyrlæger
”Konceptet” Løft Bundlinjen, Sammenhæng og synergi
Præsentation udviklet til brug ved demonstrationer
Forslag til leveranceaftale - center/projekt på VFL
Forslag til, hvordan aftale kan medvirke til at skabe synergi og sammenhæng mellem projekter på et center (eksempel LMO)
Innovationshjul på flere niveauer - Ideoplæg
PowerPoint præsentation af innovationshjul - Landmand/Rådgiver, Projekt/Opdragsgiver og Virksomhed/Ledelse
Kommunikation og målgrupper - 3. oktober 2012
Præsentation ved møde med Lene Krüger og Lisbeth Eilenbergerom ønsker til kommuikation i projektet Løft Bundlinjen
Workshop om kommunikation - 10. oktober 2012
Gruppeindeling PEP-møde om kommunikation i projektet Løft Bundlinjen
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Dagsorden for PEP-møde om kommuikation - Skab sammenhæng - projektet Løft Bundlinjen
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Indlæg (PowerPoint præsentation) om formål med mødet ved PEP-møde, Hvorfor kommunikere ? - projektet Løft Bundlinjen
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Lene Krügers præsentation under forløbet af PEP-møde - Skab sammenhæng
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Gruppe 1's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov,
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Gruppe 2's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Gruppe 3's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov
Kommunikationsstrategi - projektet Løft Bundlinjen - 15. november 2012
Lene Krügers indlæg benyttet ved fremlæggelse af kommunikationsstrategi på internt møde
Kommunikationsstrategi
Lene Krügers forslag til kommuikationsstrategi í projekter og i Løft Bundlinjen
Oversigt over kommunikationstiltag
Bilag I skabelon for kommuikationstiltag
Kommunikationsstrategi
Bilag II Tjekliste - kommuikationshandlingsplan
Kommunikationsstrategi
Bilag III forlag projektsite landbrugsinfo.dk
Kommunikationsstrategi
Bilag IV skabelon PR strategi
PEP-workshop - 10. oktober 2012
Fotos og plancher fra mødet
Koncept for årets projekt
Vurdering af indstillede projekter til – ”årets projekt” og ”årets Forretning
Styregruppemøde 23. august 2012
Koncept for årets projekt: Oplæg til Styregruppen
Koncept for årets projekt
Udarbejdet handlingsplan pr. 25-09-2012
Koncept for årets projekt
Skabelon for indstillinger af projekter og forretninger
Koncept for årets projekt
Præsentation af endeligt forløb af årets projekt
Log over aktiviteter
Aktiviteter der styrker og deler erfaringer om det tværfaglige samarbejde mellem landmand, dyrlæge og kvægrådgiver
Business Case - Udvejning af svin
Udvikling af Business Case der bidrager til erhvevspotentialet
Simpel Business Case
Beregningsværktøj til udbredelse af erhvevspotenitalet for større indtægt ved vejning af svin
Forecast
Beregningsværktøj til udbredelse af erhvevspotenitalet for større indtægt ved vejning af svin
Skabelon for demo-projekter, der løfter Bundlinjen
Benyttes i forbindelse med Produkt- og Projektmessen d. 6. februar 2012
Rådgivning med effekt
Projekter med effekt – viden omsat til bedrifts og erhvervspotentiale. Overblik over metoder til effektfuld rådgivning.
Effektkort - Sparring i HIL-netværk 24. august 2012
Netværksgruppemøde om effektskabende processer via Brinkerhoff
Midtvejsnotat
Om effekt i: Løft Bundlinjen – sæt din viden i spil og Skab forandringer og nå dine mål.
Praktisk anvendelse af vejrcertifikater
Hvordan kan vejrcertifikater bruges til afdækning mod et regnfuldt efterår?
Sådan laves et vejrcertifikat
Se, hvordan du kan teste og eksperimentere med vejrcertifikater eller indgå en aftale om et vejrcertifikat.
Effekt og Effektmåling - anbefalinger
Bud på definition af effekt samt anbefaling på, hvordan effekt måles. Anbefalingen er en opsamling af erfaringer, præsentationer, notater mm., udviklet og afprøvet primært i projekterne ”Løft Bundlinjen.
Effekt i ansøgninger
Projekter med effekt – viden omsat til bedrifts- og erhvervspotentiale
Guideline
Målet er at skabe guidelines for effektskabende processer og effektmåling i projekter.
Personlig udvikling med afsæt i 360 graders evaluering og JTI-personprofiler
For virksomhedsøkonomer i LRØ
Ny tysk socio-økologisk model
Læs artikel.
Effekt og effektmåling
Tjek op på resultater og brug erfaringen til evt. at lave nye tiltag
Afsluttende rapport
Effekt og effektmåling - anbefalinger
Se anbefalinger.
Lean - projektet der skabte venteliste
Råtekst til artikel af Anne Jakobsen
Motivation er vejen til succes
Pressemeddelelse Motivation er blevet en vigtig medspiller i jagten på succes i landbruget både for landmænd og deres rådgivere.
Business case
Træf de rigtige beslutninger baseret på en case med fakta, argumenter og konklusion